Тема. Події революції 1905 – 1907 рр. в Україні.
Цілі уроку:
1) Проаналізувати процес формування революційної ситуації на початку 1905 р. в Російській імперії;
2) Закріпити уміння учнів аналізувати та узагальнювати навчальний матеріал, критично опрацювати різні джерела інформації, аргументовано висловлювати свій погляд на поставлену проблему; формувати навички участі в дискусії;
3) Виховувати інтерес до історії України та негативне ставлення до силових методів розв’язання конфліктів у суспільному житті.
Тип уроку – урок засвоєння нових знань.
Форма уроку – дискусія.
ХІД УРОКУ
I. Систематизація знань.
Традиційно на початку такого уроку діти відповідають на запитання : Що? Де? Коли?
Вчитель пропонує використати «мозковий штурм», щоб систематизувати знання із всесвітньої історії про революції. Наприкінці цього етапу робиться узагальнення знань і пропонується запитання: яку подію чи процес треба проаналізувати протягом уроку?
Учні визначають, що об’єктом аналізу буде революційна ситуація.
II. Визначення очікування.
Учням пропонується протягом 2 – 3 хв. написати, чого вони очікують від сьогоднішнього уроку, в якому будуть аналізувати революційну ситуацію.
Вчитель записує основні очікування на дошці.
III. Актуалізація опорних знань.
Щоб розпочати дискусію, потрібно побудувати схему причинно-наслідкового зв’язку й почати аналізувати революційну ситуацію. Учні знаходять події, які на їхню думку, спричинили революцію. Вчитель заповнює схему.
Вчитель пропонує знайти протиріччя, які складалися напередодні революції в основних сегментах держави: політика (буржуазія і самодержавство); економіка (поміщики і селяни, буржуазія й наймані робітники); суспільство (імперська політика і прагнення України до самостійності).
IV. Дискусія.
Вчитель пропонує питання , яке було повідомлене за 3 тижні до уроку.
Шляхи розв’язання протиріч, які склалися напередодні революції:
з позиції сили – революція;
з позиції розуму – реформування держави.
Вчитель пропонує на початку дискусії пригадати «золоті правила» ведення дискусії: толерантність, чіткість активне слухання, регламент.
Починається дискусія.
Праворуч від учителя – учні, які стверджують, аргументуючи свою позицію, що протиріччя треба було розв’язувати тільки з позиції сили.
Ліворуч – учні, які опонують їм, стверджуючи, що протиріччя треба було розв’язувати з позиції розуму.
Середній ряд займають незалежні експерти, які наприкінці дискусії роблять узагальнення та висновки.
Учні-експерти працюють у парах і окремо узагальнюють знання щодо економіки, політики, суспільства.
На дискусію пропонується відвести 20 хв.
V. Підсумковий етап.
Вчитель підсумовує висловленні судження і робить висновки. На прикладах історії показує, що народ, намагався розв’язувати протиріччя з позиції розуму, а влада – з позиції сили. Розстріл мирної демонстрації в м. Санкт-Петербург 9 січня 1905р., який увійшов в історію під назвою «кривавої неділі», став початком революції.
Вчитель повертається до вправи «Очікування» пропонуючи учням наступні запитання.
- Чи здійснилися ваші очікування?
- Чи проаналізували ми революційну ситуацію?
(Відповіді учнів.)
Вчитель для закріплення пропонує учням заповнити «Листи взаємооцінювання».
Кілька учнів зачитують свої листи. Результати проведення дискусії.
Схема
Подія
Революція 1905 – 1907 рр. в Росії
|
Причини
Економічне становище:
- Половинчаста реформа 1861 р.
- Поміщицьке землеволодіння.
- Промисловий переворот.
Політичне становище
- Самодержавство.
Суспільне становище
- Суспільно – політичні рухи.
- Поява політичних партій.
|
Наслідки
ЛИСТ ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ
(Заповнюється учнем протягом уроку)
1. Найзмістовніший виступ (ім’я, прізвище).
2. Найпереконливіший аргумент (ім’я, прізвище, зміст аргумент).
3. Яскрава фантастична ідея ( ім’я, прізвище, зміст аргумент).
4. Найкращий колега по роботі (ім’я, прізвище).
5. Найкраща коротка репліка, «прямо в точку» (ім’я, прізвище).
|
ЛИСТ САМООЦІНЮВАННЯ
(Кожний критерій – 3 б.)
1. Аргументованість виступів (чітка позиція).
2. Глибина знань з проблеми, глибина питання обговорення питань.
3. Активність (участь у обговоренні питання чи проблеми).
4. Культура дискутування.
Оцінки учня
1. __________
2. __________
3. __________
4. __________
Оцінки вчителя
1. __________
2. __________
3. __________
4. __________
|
|